۱۳۸۹/۰۹/۱۱

کتيبه هاي گنجنامه اصولي مرمت شد

کتيبه هاي گنجنامه استان همدان براي نخستين بار مورد مرمت اصولي و اساسي قرار گرفت.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان در گفتگو با ميراث آريا(chtn)، با اعلام اين خبر اظهار داشت: مطالعه و بررسي کتيبه هاي گنجنامه از ارديبهشت ماه سال جاري توسط کارشناسان اين اداره کل و پايگاه ميراث جهاني تخت جمشيد آغاز شد.

اسد الله بيات با اشاره به اينکه بررسي مشکلات مربوط به کتيبه ها مورد ارزيابي موشکافانه قرار گرفت، افزود: مهم ترين مسائلي که کتيبه ها را با مشکلات روبرو مي ساخت نفوذ آب از شکاف ها، شکستگي ها و سوراخ ها به پشت کتيبه بود.

وي با بيان اينکه آسيب هاي ناشي از گلسنگ ها نيز در قسمت هايي از صخره مشاهده مي شد، ادامه داد: ديگر آسيب هاي موجود به مرمت هاي چندين دهه قبل مربوط مي شود که احتمالا در دهه سي و بعد از آن صورت گرفته است.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان تصريح کرد: اين گونه مرمت ها در زمان خود روش مناسب و قابل استفاده در تمامي دنيا بوده اما در دنياي کنوني تعويض آنها با مواد مرمتي جديد الزامي به نظر مي رسيد.

به گفته بيات جايگزين کردن مواد جديد مرمتي امري مشکل نيست و نمونه هايي از مواد مناسب براي استفاده در محوطه گنجنامه تهيه شد و پس از آزمايش مورد تأييد کارشناسان قرار گرفت.

وي با تأکيد بر اينکه کتيبه هاي گنجنامه از آثار بسيار مهم و ارزشمند همدان به شمار مي آيد، افزود: هرگونه دخالت در اين آثار نيازمند انجام مطالعات همه جانبه است.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان پاکسازي گل سنگ هاي صخره را از اقدامات انجام گرفته بر روي کتيبه دانست و ادامه داد: پاک سازي کتيبه و خطوط ميخي اين اثار ارزشمند توسط کارشناسان حفاظت، مرمت، باستان شناسي و کارشناس ارشد حفاظت و مرمت آثار تاريخي انجام شد.

وي يادآور شد: چند قطعه کوچک شکسته شده که مربوط به خود کتيبه نبود از سوي مرمتگران سنگ با مواد مرمتي وصالي شد.

بيات در پايان خاطر نشان کرد: تميز کاري يادگاري ها و رنگ هاي موجود روي سنگ هاي اطراف، بازسازي ديوارهاي اطراف کتيبه و مسدود کردن رگه و شکاف هاي بالاي صخره کتيبه از ديگر اقدامات انجام شده در اين پروژه مرمتي است.
112/

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر