۱۳۸۸/۰۸/۲۷

تخريب آب‌انبار 200 ساله در بازار اراك با مجوز ميراث‌فرهنگي


25 آبان 1388

ایلنا:

ایلنا: آب انبار 200 ساله بازار اراك كه در داخل بافت مركزي بازار واقع شده عصر روز شنبه در زير ضربات لودر با مجوز ميراث فرهنگي تخريب شد .

تخريب اين بافت تاريخي در حالي صورت گرفت كه منتظري مسئول روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي استان مركزي در گفتگو با خبرنگار ايلنا، از حضور دائمي يگان ويژه حفاظت ميراث فرهنگي در بازار اراك و تاكيد اين سازمان بر حفظ و ترميم بافت منحصر به فرد بازار خبر داد . منتظري بحث هرگونه تخريب در بازار را به كلي منتفي دانسته و اظهار داشت : سازمان در راستاي اهداف خود موافق تخريب بناهاي تاريخي نيست .

وي از شنيدن خبر تخريب آب انبار 200 ساله بازار متعجب شده و به طور كلي اظهار بي‌اطلاعي كرد .

علمدار معاون سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان مركزي نيز كه در ابتدا در تاييد اظهارات مسئول روابط عمومي بر حفظ بناهاي موجود در بازار تاكيد مي‌كرد و هرگونه تخريب را رد كرده و از مراقبت از بافت بازار سخن به ميان مي‌آورد به محض شنيدن خبر تخريب با تغيير ناگهاني در اظهاراتش گفت : در رابطه با اين موضوع چون فرو ريختن آب انبار خطراتي را متوجه طلاب مدرسه سپهداري مي‌كرد تصميم‌گيري شده بود . هرچند او حتي از تاريخ و ساعت تخريب اطلاعي نداشت اما بطور تلويحي بر لزوم تخريب و نه ترميم تاكيد كرد .

اما سرهنگ نجفي فرمانده يگان حفاظت بر خلاف علمدار و منتظري موضوع تخريب را تاييد كرده و گفت : از موضوع اطلاع دارم اما اطلاع‌رساني نمي‌كنم و روابط عمومي سازمان را كانال اطلاع‌رساني دانست .

رجايي مسئول روابط عمومي مدرسه علميه سپهداري در اين رابطه به خبرنگار ايلنا، گفت : پشت مدرسه زمين خالي است اما از سوي ميراث فرهنگي مطرح شده كه ريزش آب انبار براي مدرسه خطرناك است . وي تصريح كرد : اكنون كه ميراث فرهنگي اقدامي براي حفاظت و نگهداري آن انجام نمي‌دهد پس بهتر است تخريب شود .

شالي بيگ شهردار بافت تاريخي بازار اراك تخريب را با مجوز ميراث فرهنگي عنوان كرده و گفت در اين رابطه با مسئولان ميراث صحبت شده و اين تخريب بدون مجوز آنها صورت نمي گرفت . اما فراهاني رئيس سازمان بحث هرگونه تخريب با مجوز ميراث فرهنگي را رد كرده و اظهار داشت : من از طريق قانوني پيگير موضوع هستم و آماده پاسخگويي در مصاحبه بعدي هستم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر