۱۳۸۸/۰۹/۰۳

كهن‌ترين پل ايران در آستانه نابودي است

01 آذر 1388

نويسنده: فاطمه كريم زاده

پل 1700 ساله دزفول يکي از چندين اثري است که در دوران ساسانيان ساخته شده و تا به حال نيز پا بر جا مانده اما به دليل اينکه طي سال ها بازسازي بر روي آن انجام نشده و يا بازسازي ها، سودي براي اين پل نداشته است هر آن امکان ريزش وتخريب پايه هاي اين پل وجود دارد.

با توجه به قدمت 1700 ساله پل دزفول و اينکه بسياري ديگر از اين دسته پل هاي قديمي در حال حاضر در دوران استراحت به سر مي برند، پل باستاني دزفول همچنان مورد استفاده روزانه بيش از يک هزار اتومبيل قرار دارد واين در حالي است که تا به حال حتي براي ثبت جهاني اين اثر باستاني تلاشي صورت نگرفته است.
باغبان مسئول سازمان ميراث فرهنگي دزفول از عدم همکاري مسئولين و مردم اين شهر براي مسدود کردن پل باستاني اين شهر خبر داد و گفت: دليل اصلي مسدود نکردن اين پل مخالفت هاي فرمانداري دزفول و برخي از کسبه اين شهر است زيرا اين پل خط ارتباطي قسمت تجاري شهر دزفول است.
وي افزود: در چند سال گذشته مرمت هاي جزئي برروي پايه ها و بدنه پل انجام شده است که با توجه به حجم بالاي خسارات وارده کافي نيست.
وي با بيان اين مطلب که براي جلوگيري از وارد شدن خسارات بيشتر به پل قديمي دزفول،پل پنجم در حال ساخت است بيان داشت: اين پل با فاصله مناسبي از پل قديمي در حال ساخته شدن است و به صورتي طراحي شده است که تاثيري بر روي چشم انداز پل قديمي دزفول نداشته باشد.با پايان يافتن عمليات اجرايي پل پنجم دزفول که تا پايان سال به بهره برداري خواهد رسيد بسياري از مشکلات اين پل نيز برطرف خواهد شد.
باغبان بيان داشت:از سوي شهرداري دزفول مطالعات ساخت پلي در کنار پل قديمي دزفول به سازمان ميراث فرهنگي دزفول ارائه شد که به اين دليل که در حريم پل قديم قرار داشت و باعث از بين رفتن چشم انداز آن نيز مي شد سازمان ميراث فرهنگي دزفول مخالفت خود را باساخت اين پل اعلام داشت.
وي در اين خصوص که چرا تا به حال براي ثبت جهاني اين پل اقدامي صورت داده نشده است گفت: در اين زمينه اقداماتي انجام شده و از رياست سازمان ميراث فرهنگي کشور نيز خواسته شده که کميته اي تحقيقي براي انجام مطالعات پل قديم و سازه هاي آبي آن به خوزستان اعزام شود.
مسئول ميراث فرهنگي شهرستان دزفول با اشاره به اينکه براي بازسازي و ترميم اين پل تا به حال امکانات خاصي در نظر گرفته نشده است افزود:در سال هاي گذشته اعتباري حدود 180 ميليون تومان از سوي سازمان ميراث فرهنگي خوزستان براي ترميم و بازسازي بخشي از پايه هاي پل که در خشکي قرار دارد اختصاص داده شده است که براي بازسازي خسارات وارده به اين پل کافي نيست.
وي بيان داشت: با وجود بسياري از مشکلات به وجود آمده براي پل 1700 ساله دزفول و تحمل بسياري از بي مهري ها از سوي برخي از مسئولين و مردم دزفول اين پل همچنان به عنوان نمادي از استقامت اين شهر پا برجا باقي مانده است.
دوايي فرد شهردار دزفول گفت: به دليل برخي از مشکلاتي که براي اين پل به وجود آمده بود مدتي اين پل بسته بود که با اعتراضات کسبه شهر دزفول روبه رو شده است.مطالعات ساخت پلي در 150 متري پل قديم دزفول با حفظ حريم و چشم انداز پل انجام شده است تا بتواند ارتباط کسبه و قسمت تجاري شهر را برقرار نمايد که مطالعات آن براي تاييد نهايي در اختيار سازمان ميراث فرهنگي استان خوزستان قرار داده شده است.
وي افزود: شهرداري دزفول براي ساخت اين پل اعلام آمادگي کرده و تنها مشکل دراين زمينه کمبود اعتبارات است که شهرداري با وجود درآمد هاي مختصر توان ساخت اين پل را ندارد. وي با بيان اين مطلب که قول هاي مساعدي از سوي مسئولين کشوري و استاني براي ساخت پل و مسدود کردن پل قديم دزفول داده شده است که تا به حال به آن ها عمل نشده است گفت: با توجه به اينکه يکي از سياست هاي مهم دولت احياي بافت هاي فرسوده درکشور است لازم است بستر هاي مورد نياز براي احيا و بازسازي مجدد پل 1700 ساله دزفول فراهم شود. اما نکته قابل تامل در اين ميان اين است که به نظر مي رسد ديگر زمان آن فرا رسيده که مردم و مسئولين به وظايف خود در قبال آثار ملي عمل کرده و توجه بيشتري به اين آثار فاخر گذشتگان نشان دهند. پل1700 ساله دزفول با گذشت سال ها، عمر مفيد خودرا کرده و زمان آن فرا رسيده که مرمت و نگهداري از آن آغاز شود. اما مسئله بسيار مهم اين است که چرا تا کنون براي مسدود کردن و توقف رفت و آمد بر روي اين پل و ساخت پلي جديد براي مسدود کردن پل 1700 ساله دزفول اقدامي از سوي مسئولين دراستان خوزستان و شهرستان دزفول صورت نگرفته است؟

منبع: مهرازی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر