۱۳۸۸/۰۸/۲۶

برگزاري اجلاس آينده ايکوموس در اصفهان لغو شد

سازمان ميراث فرهنگي پيگيري کند؛
برگزاري اجلاس آينده ايکوموس در اصفهان لغو شد


برخلاف پيش‌بيني‌هاي اعلام شده از سوي مؤسسه فرهنگي ايکوموس ايران، ميزباني شهر اصفهان براي برگزاري اجلاس هفدهم ايکوموس در سال 2011 لغو شد.

به گزارش ميراث آرياchtn))براساس مذاکرات صورت گرفته که در سال گذشته بين ايکوموس ايران و دبير کل ايکوموس جهاني در شهر کبک کانادا صورت گرفت ايران آمادگي خود را براي ميزباني مجمع عمومي آينده ايکوموس در شهر اصفهان اعلام کرد.

به رغم اين‌که شوراي اجرايي ايکوموس جهاني نظر مثبت و قطعي خود را براي برگزاري اين اجلاس در شهر اصفهان اعلام کرد اما چندي پيش آنها برگزاري اين اجلاس مهم را در شهر اصفهان لغو کردند.

متأسفانه پس از پيگيري‌هاي خبرنگار ميراث آريا و تماس‌هاي مکرر با اعضاي ايکوموس ايران، دلايل منطقي لغو اين ميزباني بدون پاسخ باقي مانده است.

البته ايران برگزاري اجلاسي مشابه در اين سطح را در گذشته تجربه کرده است که مي‌توان به تجربه سال 2003 و برگزاري کنفرانس بين‌المللي خشت در شهر يزد اشاره کرد.

اين کنفرانس بين‌المللي پس از انجام عمليات مرمت باغ دولت آباد در اين باغ برگزار شد بنابراين برگزاري اجلاس هفدهم ايکوموس در شهر اصفهان امري دور از ذهن به نظر نمي رسيد.

در راستاي ميزباني ايران براي برگزاري اين مجمع در شهر اصفهان قرار بود با تشکيل هسته اوليه مجمع هفدهم، با همکاري سازمان ميراث فرهنگي فيلم يا تيزري پنج دقيقه‌اي در مورد جاذبه‌هاي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري کشور تهيه شود.

در اين ميان سازمان ميراث فرهنگي بايد به دنبال دلايل برگزار نشدن اين اجلاس در شهر اصفهان باشد شهري که به اعتقاد کارشناسان و مديران ارشد ايکوموس همواره مورد علاقه اعضاي ايکوموس جهاني بوده است.

در طول 40 سال گذشته مجمع عمومي ايکوموس نه تنها در ايران بلکه درغرب آسيا نيز برگزار نشده است. البته کشورهايي هم‌چون استراليا و چين ميزبان اين اجلاس بوده‌اند.

بنا بر پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته از سوي ايکوموس ايران پيش بيني شده بود که نرديک به 800 تا هزار نفر در اين اجلاس شرکت کنند.

همچنين در حاشيه برگزاري اين اجلاس قرار بود کنفرانس‌هاي علمي ، نمايشگاه و دوره هاي آموزشي متعدد و کميته‌هاي علمي ايکوموس تشکيل شوند. /118

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر