۱۳۸۸/۰۸/۲۶

مرمتگران ايراني به پابوس حضرت علي(ع) مي‌روند

مرمتگران ايراني به پابوس حضرت علي(ع) مي‌روند


به منظور آسيب شناسي، حفاظت، مرمت آثار، اشياء و مجموعه‌هاي موزه اي موجود در گنجينه‌هاي حرم مطهر اميرمؤمنان علي (ع) با همکاري ستاد بازسازي عتبات عاليات، هيأتي با حضور پژوهشگران و متخصصان مرمت به عراق اعزام مي‌شوند.

به گزارش ميراث آرياchtn)) و به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري؛ در ديدار ماجدالخطيب مدير گنجينه‌هاي حرم مطهر اميرالمؤمنين(ع) و هيأت همراه با احمد خوشنويس رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري همکاري‌هاي پژوهشي در زمينه حفاظت و مرمت آثار فلزي، شيشه‌اي، چوبي، نسخه‌هاي خطي، بافته‌ها، خدمات آزمايشگاهي مرمتي، کارگروه‌هاي تخصصي، تبادل هيأت‌هاي کارشناسي و آموزشي مورد تأکيد قرار گرفت.

در اين نشست کارشناسي، رضايي نماينده ستاد بازسازي عتبات عاليات، لوح فشرده‌اي از وضعيت فعلي آثار موجود در گنجينه‌هاي حرم حضرت علي(ع) را در اختيار پژوهشگاه ميراث فرهنگي قرار داد.

احمد خوشنويس با اشاره به پيشينه مشترک تاريخي فرهنگي و اشتراک‌هاي مذهبي بين اين دو کشور، ايران را يکي از مراکز ديرينه تمدن جهاني خواند و افزود:ايران از دير باز با تمدن بين النهرين قديمي‌ترين تمدن شناخته شده جهان که در عراق کنوني بوده در تعامل و تبادل فرهنگي اجتماعي بوده است.

رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي با معرفي ظرفيت‌ها و توانايي‌هاي پژوهشکده هاي باستان شناسي، مردم شناسي، زبان و کتيبه‌هاي کهن، هنرهاي سنتي، گردشگري و حفاظت از آثار و اشياي تاريخي فرهنگي آمادگي پژوهشگاه را براي همکاري‌هاي مشترک پژوهشي اعلام کرد.

وي اجراي طرح مرمت و ساماندهي مجموعه گورستان وادي السلام نجف، شناسايي مقابر، تهيه کد، معرفي جامع زيارتي و ... را از ديگر زمينه‌هاي همکاري دانست که مي‌تواند توسط پژوهشگران ايراني اجرا شود.

ماجد‌الخطيب مدير گنجينه‌هاي حرم مطهر اميرالمؤمنين(ع) نيز در اين نشست با اعلام همکاري‌هاي پيشين، وضعيت نگهداري آثار موجود در گنجينه‌هاي حرم حضرت علي(ع) را نامناسب اعلام کرد و گفت: اين وضعيت از آثار ميراث شوم نظام گذشته در ضربه زدن به آثار تاريخي ناشي شده است.

وي با ابراز خرسندي از ظرفيت‌هاي پژوهشگاه ميراث فرهنگي خواستار برگزاري کلاس‌هاي آموزشي از سوي متخصصان پژوهشگاه براي کارشناسان عراقي شد.

قرار است موارد مطرح شده در اين نشست در قالب تفاهم‌نامه اي بين دو مرکز به امضاء برسد.در اين راستا پيش نويس تفاهم نامه ياد شده از سوي هيأت ايراني تهيه و به هيأت عراقي ارايه خواهد شد تا در صورت موافقت دو طرف براي اجرايي شدن بين مسئولان امضاء شود./118

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر