۱۳۸۸/۰۸/۲۶

حافظه تاريخي بقعه صفوي گناباد حفظ شد

حافظه تاريخي بقعه صفوي گناباد حفظ شد


عمليات تهيه طرح مرمت بناي صفوي امامزاده محمد عابد واقع در کاخکه گناباد يکي از شهرهاي جنوب خراسان رضوي انجام شد.

مشاور پروژه عمليات تهيه طرح مرمت امامزاده محمد عابد در گفتگو با ميراث آريا(chtn) ضمن بيان اين مطلب افزود: اين بقعه مجموعه‌اي بسيار فعال و يکي از قطب‌هاي زيارتي پس از بارگاه حضرت رضا(ع)در خراسان رضوي به شمار مي‌آيد.

ساسان نوروزي درادامه خاطرنشان کرد: در حدود سال 1340 در اثر وقوع زلزله آسيب شديدي به بناي امامزاده محمد عابد وارد شد.

وي با بيان اين‌که پس از وقوع زلزله در همان زمان برخي از بخش‌هاي اين بقعه به روش سنتي بازسازي و بخشي نيز به صورت اصيل باقي ماند تصريح کرد: البته در بازسازي سنتي برخي از ملاحظات مانند استفاده از سنگ و سيمان در ازاره ها رعايت نشد.

وي با اشاره به استفاده از سنگ و سيمان و جلوگيري از امکان تنفس بنا اظهارداشت: بالا رفتن رطوبت از جرزهاي بنا نيز باعث پوسته شدن کاشي‌ها شده است.

نوروزي اضافه کرد: از ديگر مشکلات بناي اين امامزاده مداخلات گسترده و الحاقات در طي 50 سال اخير است که در طرح مرمت اين مداخلات ،الحاقات دوره هاي قبلي پاکسازي و اصالت بنا حفظ خواهدشد.

به گفته اين کارشناس ارشد مرمت و احياي بناها و بافت‌هاي تاريخي؛ پس از انجام مرحله پاک‌سازي، رطوبت زدايي و سپس عمليات مرمت موضعي انجام خواهد شد.

وي به طرح توسعه مجموعه بناي امامزاده محمد عابد به دليل وجود زائران بسيار اشاره کرد و افزود: همچنين مصالح گنبد، ساقه گنبد، بام و ديواره‌هاي اين بنا نيز دستخوش آسيب‌هايي شده‌اند براين اساس دوباره بايد بام سازي و عايق‌هاي امروزي جمع‌آوري و به شکل سنتي بازسازي شوند.

براساس اظهارات اين کارشناس؛ در اين طرح مرمتي، لاشه چيني و نصب کانال در پيرامون بنا پيشنهاد شده است ./119

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر