۱۳۸۸/۰۹/۰۹

باززنده سازي باغ کهنه فين در دستور کار قرار گرفت

" میراث فرهنگی "


احيا و باززنده ‌سازي باغ کهنه فين و طراحي مسير باغ کهنه در قالب طرحي در سال 1387 ارايه و در سال جاري به پايان رسيد.

به گزارش ميراث آريا(chtn)و به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري؛ مدير گروه پژوهشي باغ و منظر پژوهشکده حفاظت از آثار و اشياي فرهنگي تاريخي باغ فين کاشان را از جمله باغ‌هايي برشمرد که به لحاظ موقعيت ويژه¬ و ممتاز خود در ميان باغ‌هاي تاريخي ايران،نمونه کاملي از باغ¬سازي به سبک ايراني است.

به گفته مريم رضايي‌پور ؛ طراحي محيط، توجه به حريم و عرصه اثر از مهمترين موضوع‌هاي مورد توجه در مورد يک اثر تاريخي است.

اين کارشناس ارشد بر تعيين حريم اصلي باغ و احياي آن تأکيد کرد و افزود:حريم باغ شاه فين در گذر زمان دستخوش تغييرات بدون برنامه¬ريزي لازم شده به بياني ديگر حريم آن مورد تجاوز ساخت و سازهاي بي¬مورد قرار گرفته است.

مدير گروه پژوهشي باغ و منظر، تحقيق در مورد باغ کهنه فين را از اساسي ترين موضوعات پژوهشي اين طرح عنوان کرد و اظهار داشت: روزگاري پيش از حيات باغ نو باغ کهنه فين مهمترين باغ منطقه محسوب مي¬شد. اين باغ که امروزه خيابان اميرکبير آن را به دو نيم تقسيم کرده الگويي براي ساخت باغ فعلي بوده که در زلزله سال 982 هجري قمري ويران شد.

وي مطالعه و بازيابي ساختارهاي فضايي باغ شاه کهنه و ارايه طرحي براي ساماندهي آن را از ديگر فعاليت‌هاي پژوهشي در اين زمينه عنوان کرد.

باغ فين کاشان که به سال 1314 با شماره 238 در فهرست آثار ملي ايران ثبت شده يکي از باغ‌هاي اصيل ايراني است که در آن تمام مشخصه‌ها و جنبه‌هاي مختلف باغ ايراني ديده مي‌شود.

قرينه سازي در محور باغ، خيابان‌ها و نهرهاي متعدد با کاشي‌هاي فيروزه‌اي رنگ و فواره‌هاي تعبيه شده جلوه خاصي به اين باغ داده است.

احتمالاً بناي اوليه باغ‌هاي منطقه فين به قبل از اسلام بازمي گردد و با تمدن 7000 ساله سيلک پيوندي ديرينه دارد.
باغ فين از چشمه سليمانيه مشروب مي‌شود. باغ فعلي از بناهاي عهد صفوي است که در دوره زند و قاجار بناهايي به آن افزوده شده است.طراحي نهرها و نحوه گردش آب در خيابان‌هاي باغ و فواره‌هاي فيروزه‌اي بر اساس اصول مهندسي دقيق اجرا شده است. /118

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر