۱۳۸۹/۰۸/۱۲

آتش سوزي دوم مسبب اضمحلال تمدن شهر سوخته است


سرپرست کاوش‌هاي شهر سوخته سيستان گفت: اين شهر دوبار دچار آتش سوزي شده و آخرين حريق در 1800 سال پيش از ميلاد نقطه پاياني تمدن و فرهنگ مردم را رقم زده است.

به گزارش ميراث آريا (chtn) سيد محمود سيد سجادي سرپرست کاوش‌هاي شهر سوخته در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: شهر سوخته در 2700 سال پيش از ميلاد مسيح و همچنين 1800 قبل از ميلاد دچار آتش سوزي شده است.

وي افزود : مردم سيستان در 5 هزار سال پيش براي تأمين انرژي کوره‌هاي سفالگري و خانه سازي بر اساس نياز از چوب استفاده بي رويه کرده و به تدريج تغيير وضعيت طبيعي منطقه و در پي آن انحلال تمدن و فرهنگ شهر سوخته را سبب شده اند.

وي جابجايي بستر رودخانه هيرمند را از ديگر عوامل نابودي شهر سوخته عنوان کرد و افزود: هيرمند حدود 11 بار طي 50 سال گذشته جابجايي بستر داشته است.

وي همچينين از انجام مطالعات پژوهشي در شهر سوخته خبر داد و گفت: معتقديم مطالعه شهر سوخته پايان ندارد و رسيدن به نتايج قطعي در اين خصوص زمان بسيار طولاني را طلب مي‌کند.

وي همچنين درباره چشم مصنوعي زن سيستاني در شهر سوخته نيز گفت: صورت زن سيستاني که يک شهروند معمولي بوده است از طريق رايانه بازسازي شده و تا 85 درصد با واقعيت مطابقت دارد.

وي همچنين با تأکيد براين مهم که پژوهش‌هاي باستانشناسي تنها 25 درصد از برنامه‌اي هيأ مشترک ايران و ايتاليا را دربر مي گيرد، گفت: به دنبال آن هستيم تا با رسيدن به اطلاعات دقيق درباره منابع طبيعي و رفتار مردم سيستان اطلاعات مهمي را براي بهتر زيستن در اختيار آيندگان قراردهيم./122

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر