۱۳۸۹/۰۸/۲۹

نخستين سالن موزه پاسارگاد راه اندازي مي‌شود

http://www.chtn.ir/UploadedFiles/Fa/News/2/Image107874.jpg

رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي ، ‌صنايع دستي و گردشگري کشور از بازگشايي نخستين سالن موزه پاسارگاد شيراز در نوروز سال 90 خبر داد .

احمد ميرزا کوچک خوش‌نويس به ميراث آريا (chtn) گفت : تکميل موزه پاسارگاد سال‌ها در انتظار تخصيص اعتبارات معطل مانده و قسمت‌هايي از بنا نيز فرسوده شده است.

خوش‌ نويس با اشاره به بازديد خود از ساختمان موزه پاسارگاد گفت : يک‌ چهارم از بنا مسقف و سالم است و قصد داريم از آن براي راه‌اندازي چهار گالري استفاده کنيم.

وي افزود : بخشي از اعتبارات مورد نياز براي راه اندازي اين اثر فراهم شده و به‌زودي اين پروژه به پيمانکارسپرده خواهدشد.

به گفته خوش‌نويس نوروز سال 90 موزه پاسارگاد شيراز با 800 قطعه شي تاريخي بازگشايي خواهد شد .

گفتني است کلنگ آغاز عمليات راه‌اندازي موزه خاص تمدن هخامنشي در کنار کاخ و آرامگاه کوروش از سال‌هاي 54 تا 55 به زمين خورد. پس از ثبت محوطه پاسارگاد در فهرست آثار جهاني بار ديگر توجه‌ها به سمت موزه پاسارگاد جلب شده و مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي اعلام کردند آمادگي تکميل، تجهيز و راه‌اندازي آن را دارند.

موزه پاسارگاد آخرين اثر معمار ايراني حسين امانت ، به صورت يک مجموعه زيرزميني در بخش غربي کاخ‌هاي آپادانا و نزديک آرامگاه کوروش، با الهام از محوطه پاسارگاد طراحي شده است. اين ساختمان داراي يک سالن مرکزي و دو بال‌ قرينه در طرفين است.

نماي بيروني اين موزه شبيه يک تپه است که با خاک داخل موزه به شکلي به طور کامل طبيعي طراحي و ساخته شده است تا به نماي منظري پاسارگاد آسيب نرساند.

موزه پاسارگاد به دليل نوع طراحي و اشيايي که قرار است در داخل آن نگهداري شود به يکي از بزرگ‌ترين و منحصر به فردترين مجموعه‌هاي آثار باستاني خاورميانه تبديل خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر