۱۳۸۹/۰۹/۰۳

مقبره بي بي مريم قشم براي ورود مرمتکاران آماده مي‌شود


معاون حفظ، احيا و ثبت آثار اداره کل ميراث فرهنگي استان هرمزگان از مطالعه طرح مرمت مقبره بي بي مريم جزيره قشم در آينده‌اي نزديک خبر داد.

عباس نوروزي در گفتگو با ميراث آرياchtn) ) به ارزشهاي معماري، تزئينات گچبري و فرم اين آرامگاه به عنوان يکي از قديمي‌ترين مقابر استان اشاره کرد و افزود: براساس گزارش‌هاي موجود، قدمت تاريخي اين مقبره به دوره تيموري بازمي‌گردد.

به گفته اين مقام مسئول در اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان هرمزگان؛ پس از انجام مراحل مطالعه اين بنا از سوي کارشناسان اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي وگردشگري استان هرمزگان، مرحله مرمت آغاز مي‌شود.

در روستاي توريان و در فاصله‌اى نه‌چندان دور از درخت بسيار زيبا و استثنايي انجير معابد، پس از عبور از يک مسيل بهاره و نيز محل تقسيم آب منطقه، گورستاني بسيار کهن به چشم مى‌خورد که طبق سنت مرسوم قشم بر تمام گورهايش بوته صبر زرد؛ نوعي کاکتوس روئيده است.

در سمت شرقي گورستان، که خود از اماکن بسيار کهن قشم است، ويرانه بنايي گلودار و طاق گنبدي مقبره بي‌بي مريم؛ از بانوان مقدسه و مورد اعتقاد مردم قشم به چشم مى‌خورد.

بر روي اين مقبره بر اساس سنت قشم پارچه سبز کشيده‌اند. بنا از ملات گچ و ساروج با لاشه سنگ‌هاى آهکي مرجاني به صورت ضربي ساخته شده و به همين دليل در زلزله‌ها و تخريب‌هاى باراني، با آنکه نيمى ‌از گنبد آن فرو ريخته، در امان مانده و هنوز هم پا برجا و محکم است.

سطح زيربنا مربعي نزديک به16 مترمربع است که در ارتفاع 2 متري پس از تبديل به 8 گوشه به گنبد ختم مى‌شود.

گچ‌کاري‌ها و مقرنس‌ها بيانگر شکوه ‌اين بنا به هنگام سلامت دارد. درب آرامگاه رو به گورستان کهن باز مى‌شود و فرم معماري آن نزديک به شيوه معماري سلجوقي است.

در اطراف اين مقبره نيز سنگ‌هاى گور بسيار نفيس با متون فارسي و عربي و به خط کوفي و نسخ و ثلث وجود دارد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر