۱۳۸۹/۰۸/۲۹

درگذشت اوجنیو گالدیری

اوجنیو گالدیری، معمار و مرمت‌گر ایتالیایی که در سالهای ۱۳۴۳ تا ۱۳۵۷ در مرمت تعدادی از بناهای تاریخی ایران و خصوصا اصفهان از جمله کاخ عالی قاپو، چهل ستون و هشت بهشت و مسجد جامع اصفهان مشارکت فعال داشت در روز دوازدهم آبان، در دفتر کار خود در شهر رم درگذشت.

آقای دکتر گالدیری در سال ۱۳۰۴ شمسی (۱۹۲۵ میلادی) در شهر ناپل به دنیا آمد و بعد ها به رم مهاجرت کرد و در این شهر ادامه تحصیل داد.

گالدیری از سالهای ۱۳۴۳ به ایران آمد و سرپرست پروژه های مرمتی موسسه شرق شناسی ایتالیا، ایزمئو (IsMEO)، در ایران شد.

وی با انجام مطالعات سیستماتیک بناهای فوق الذکر توانست پاسخ بسیاری از پرسشها در خصوص نحوه به وجود آمدن و سیر تحول آنها را روشن نماید. کتاب مسجد جامع اصفهان ایشان نشانگر نمونه ای از این مطالعات و مستند سازی ها است.

برنامه ده ساله حفاظت و مرمت از عالی قاپو نیز تحت نظارت دکتر گالدیری موجب نجات این بنای صفوی گردید.

در سالهای آخر حضورش در ایران چندین بار به سفارش ایزمئو برای بررسی وضعیت آثار و انجام کارهای حفاظتی به افغانستان و خصوصا به غزنی سفر کرد که حاصل آن بصورت گزارش هایی مستند از وضعیت آثار تاریخی این منطقه در سال ۱۳۵۷ و پس از آن منتشر شده است.

به جز ایران و افغانستان، گالدیری از طرف موسسه ایزمئو سرپرستی عملیات مرمت در کشور عمان را نیز برعهده داشت و در دهه نود میلادی از طرف وزارت امورخارجه ایتالیا که امور مرمتی خارج از کشور را عهده دار می باشد، پروژه مرمت شهر تاریخی صنعا در یمن را نیز هدایت کرد.

در سال ۱۳۵۹ گالدیری و شادروان دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی بطور مشترک جایزه معماری آقاخان برای مرمت بناهای تاریخی در شهر اصفهان را بدست آوردند.

منبع: ایکوموس




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر