۱۳۸۹/۰۸/۲۳

شناسايي سکونتگاه ايلخاني در جزيره کبودان درياچه اروميه

http://chtn.ir/UploadedFiles/Fa/News/2/Image107271.jpg

به کوشش کارشناسان مرکز باستان‌شناسي اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري آذربايجان غربي آثاري از يک سکونتگاه ايلخاني در جزيره کبودان درياچه اروميه شناسايي شد.

به گزارش ميراث آرياchtn) ) ؛ مديرکل ميراث فرهنگي،صنايع دستي وگردشگري آذربايجان غربي با اعلام اين خبر گفت: در پي عقب‌نشيني آب درياچه اروميه و ظاهرشدن سواحل جديدي از جزيره کبودان، مدارکي از يک سيستم آبرساني شامل يک رشته قنات و تنبوشه‌هاي سفالي که آب شيرين را به سکونتگاهي در بخش شرقي جزيره مي رساند رويت شد.

اسداله علي‌زاده افزود:با حضور کارشناسان مرکز باستان‌شناسي اين اداره کل در محل، بررسي و مطالعه مقايسه‌اي بر روي يافته‌هاي معماري و مدارک سفالي انجام شد که با استناد نتايج اين مطالعات، اين سکونتگاه به دوره ايلخاني تعلق دارد.

وي افزود:جزاير و اتلال ديگر واقع در سواحل درياچه اروميه که با پس روي آب درياچه نمايان شده‌اند در سال آينده توسط کارشناسان اين مرکز بررسي خواهند شد.

جزيره کبودان که نام محلي آن قويون داغي است بزرگترين جزيره درياچه اروميه بوده که به دليل داشتن آبشخورهاي آب شيرين، مرکز نگهداري گونه‌هاي نادر جانوري همچون گوزن زرد ايراني، قوچ و ميش است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر