۱۳۸۹/۰۹/۰۳

باغ تاريخي کاخ گلستان صاحب شناسنامه مي‌شود


هم‌اکنون عمليات احيا و نيز فرايند تهيه شناسنامه براي 800 اصله درخت از مجموعه باغ ايراني مجموعه فرهنگي تاريخي کاخ گلستان در حال انجام است.

مدير مجموعه فرهنگي تاريخي کاخ گلستان در گفتگو با ميراث آرياchtn) ) با اشاره به وجود 800 اصله درخت برجاي مانده از دوران قاجار و پهلوي اظهار داشت: قدمت برخي از درختان بريده شده در فضاي سبز مجموعه فرهنگي تاريخي کاخ گلستان به زمان شاه طهماسب صفوي باز مي‌گردد.

مسعود شريفي به وجود انواع درختان سرو، کاج، چنار و درختچه‌هاي زيباي موجود در اين مجموعه اشاره کرد که هر يک از آنها دست کم، تاريخ قاجار را در خود نهفته دارند.

باغ‌هاي ايراني، ابتدا در ميانه سده ششم پيش از ميلاد در پاسارگاد؛ کاخ کورش، بنيانگذار سلسله هخامنشيان ايجاد شدند.

باغ‌هاي ايراني داراي بناهايي با ستون‌هاي بسيار و آبراه‌هايي طولاني بودند که به وسيله حوض‌هاي مربع از جنس سنگ حجاري شده از يکديگر جدا مي‌شدند.

علاقه به ايجاد باغ‌هاي منظم با رديف درختان و درختچه‌هاي معطر که سرانجام به يکي از عناصر اصلي فرهنگ ايراني بدل شد نسل به نسل به از جانشينان کورش و ساتراپ‌هايشان به دوره‌هاي بعدي منتقل شد.

باغ‌هاي ايراني در دوره‌هاي بعد در باغ فين کاشان و به ترتيب در باغ‌هاي اصفهان، شيراز، يزد، ماهان، دامغان و بقاياي باغ‌هاي صفوي کاخ گلستان و غيره به نمايش گذاشته شدند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر